måndag, augusti 20, 2007

2004 Delas Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron


Till helstekt oxfilé med frästa kantareller, nyskördade vaxbönor och haricots verts dricker vi Delas' 2004 Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron. Det är ett klart, snyggt vin i glaset, med fina tårar - redan utseendet lovar gott. Den eleganta doften har salt karaktär av tjära och lakrits, något örtig med tomatplanta och tomatpuré. Smaken är slank och stilig, ändå rund och viskös, uttalat "salt" med röd frukt: tjära, parfymerade röda vinbär och vitpeppar. Lång, god, sötfruktig, kärnig eftersmak.

Det är subtilt och elegant, utan alltför stor kropp eller tanniner. Koncentrationen och ljuvligheten är det dock inget fel på. Möjligen är det ett vin som kommer bort sig lite i en jämförande provning med tuffare grannar - men i kvällens sammanhang skiner den unga syrahfrukten redan idag, liksom när vi provade 2004 Hermitage Les Bessards från samma producent. Verkligen läckert, underbart vin med framtiden för sig, och som redan ikväll träffar mitt i prick på våra smaklökar! Inte minst vänner av ung bourgogne bör unna sig att prova...

2004 Côte-Rôtie Seigneur de Maugiron (Delas Frères, Saint-Jean-de-Muzols, Tournon, Rhône)

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Inte minst vänner av ung bourgogne bör unna sig att prova...". Aha, jag känner mig träffad och kan nog inte hålla mig från ett smakprov, jag har ofta mycket svårt att stå emot viner med smak av röda vinbär :)

Unknown sa...

Jag är otroligt imponerad av den stora mängd viner ni hinner konsumera och kommentera. 12 viner på en vecka! Önskar att jag hade samma fart som ni.
Fortsätt det härliga bloggandet, jag följer er som ett (vänligt) argusöga.

Mvh

Finare Vinare sa...

Absolut Holger, nu är det nog din tur att prova...
Jacques Grange på Delas har schysst syn på vad som gör ett bra vin: storlek är inte allt, rätt proportioner är viktigare, och elegans går före kraft...

Känns bra med argusögat Johan, din kommentar gör det ännu roligare. Vi nosar vidare, det gäller bara att dricka vinerna som gör att man känner sig en smula spirituell ;-) Alla stalltips är förstås välkomna!