tisdag, augusti 14, 2007

2004 Pio Cesare Langhe Nebbiolo


Vårt absoluta favoritvin i ny årgång. Efter att ha druckit ett par vinösa stolpskott känns det som att komma hem - alla pusselbitar faller på plats. Det är så här det ska smaka. Se bara till att vinet har en viss källarsvalka och får öppna sig lite i karaffen, sen är det bara att njuta. Doften är härligt välbekant och typisk för både huset och vinet, möjligen något kryddigare och fruktigare i den nya tappningen: här bjuds det på mandelmassa, grusväg, hallon, torkade körsbär, torkad frukt och fatkryddor som kanel och nejlika.

Den balanserade smaken har bättre fruktintensitet än förra året. Kompletterad med en stram liten örtighet blir den läskande och fräsch, och klart kryddig i avslutningen. Här finns precis lagom mycket fatkaraktär för denna viktklass. Överhuvudtaget är vinet beundransvärt konsekvent med förra årets första tappning (2003 v 1.0), bara ännu bättre. Suveränt drickbart, faktiskt ganska storslaget serverat vid lägre temperatur. Nafsar 2003 Barbaresco i svansen, men är nog mer självklart idag. Ett supergott vin som alltid ska finnas hemma. Tack, Pio Cesare.

2004 Langhe Nebbiolo (Pio Cesare, Alba, Piemonte)

4 kommentarer:

Magnus sa...

En litet varningens ord bara: Jag har hunnit dricka två flaskor av 2004:an. Den ena var precis lika god som ni beskriver. Den andra var tunn och smaklös, helt annorlunda och mycket sämre. Ingen korkdefekt eller annat fel, bara ett mycket svagare vin. Flaskorna stod intill varandra på samma hylla, så det borde ha varit samma batch. Vi får se vad fler flaskor ger, jag tänker trots mitt bottennapp inte avstå från vinet.

Frankofilen sa...

Visst blir man glad att Pio Cesare levererar igen! När vi provade 03 och 04 bredvid varandra i början av sommaren blev jag förvånad över hur förvillande lika de var efter några timmar. Snacka om husstil.

Anonym sa...

Oh ännu ett fall för Frankofilen! :-)

Frankofilen sa...

Harald, det här låter som flaskvariation. Jag väntar tills jag har misstanke om sämre kvalitet i en hel batch innan jag blir rättshaverist igen ;)