torsdag, november 29, 2007

2001 Antinori Badia a Passignano Riserva


Tack vare en snygg läsarpassning provar vi ikväll Antinoris fina riserva från 2001. Vinet är mer traditionellt i stilen än Tignanello, 100% sangiovesedruvor lagrade på en blandning av nya, ett- och tvååriga franska fat. Flaskan ger en hel del fällning när vi karafferar.

2001 Badia a Passignano har en doft som är lite fränt stallig med betoning på salmiak och ammoniak. Diskreta toner av riktigt mörk choklad och en aning vanilj assisterar. Vi kommer närmast att tänka på 2004 La Tour de By! Men smaken har mer av italiensk fräschör i syrorna, helheten är slank och intensiv - med det rätta tuffa stinget och en del torra, salta toner som vi gillar mycket. Vinet har fällt ut sitt unga överskott av fruktextrakt och antagit en senig karaktär som vi tror har rätt lång hållbarhet i källaren. Idag finns här perfekt drickbarhet och en del mognad, utan minsta tecken på utförsbacke. Så det är svårt att se varför man ska vänta, det är bara att dricka och njuta. Våra varmaste rekommendationer!

ps. Vad vi är allra mest trötta på just nu är trehundra meter kö till systemets nyhetslanseringar. Inte ens gudarnas skönaste nektar serverad i guldskål kunde få oss att försaka en härligt latledig lördagsmorgon för en arla timma i regn och kyla på regeringsgatan - särskilt när det finns såna här godingar att beställa. Mackmyra, någon?

2001 Badia a Passignano Chianti Classico Riserva (Marchesi Antinori, San Casciano, Firenze, Toscana)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å nu kan jag pusta ut! ;-)
Vad roligt att ni för andra gången har låtit mina kommentarer påverka era vinval och skriverier. Bara att dricka och njuta, det var väl ett strålande betyg.
Jag tycker att ni slår huvudet på spiken, visst är doften härlig men ändå inte så att man inte kan sluta dofta på det. Men sen kommer smaken som är så överlägset läcker (och vin ska väl drickas?) att man bara vill ha mer. Jag kommer att fortsätta ha med denna på mina provningar. Hoppas att ni är med någon gång. Varför inte 4/4 på muséet? Då blir det inte Chianti!

Finare Vinare sa...

Berätta mer! Inte minst om dina provningar, vad som händer 4/4, vilket museum och vilket tema?

Jo, vi gillade 2001 Badia a Passignano skarpt, kanske var den ännu mer karaktärsfull än 97an, som också var riktigt god...

Anonym sa...

Jag ville inte göra reklam på er blogg, därav det kryptiska meddelandet. Det är naturligtvis Vin- och sprithistoriska muséet jag syftar på. I vår kommer det att finnas möjlighet att gå på provningen "Gömda juveler i beställningssortimentet" -hur du byter ut dina gamla stallhästar på middagsbordet. Datumet är 4/4 kl 19.00.
Jag har också hittat på några andra koncept som än så länge (hemsidan kommer snart) finns på godadrycker.com. Usch nu känns det som om jag klampade in med leriga stövlar rakt in på er oljade ekparkett.