fredag, maj 02, 2008

2005 La Spinetta Langhe Nebbiolo


Ikväll är första gången vi testar bröderna Rivettis Langhe Nebbiolo. Som extra retning stavar vi oss fram till "Vigneto Starderi" i baksidestexten. Och till skillnad från kvällens föregående smakprov har vi inga som helst tveksamheter.

2005 La Spinetta Langhe Nebbiolo har en klar, mörk färg. Vi får en stor, öppen, utåtriktad doft av gammeldags svartvinbärsnickel med inslag av jordgubbar. Någon blommighet svävar ovanpå - som av liljekonvalj med sin friska stjälk - och bidrar med massor av charm. Doften skiner på ett klockrent sätt som får oss på supergott humör. Doftkaraktären går igen den fruktiga och samtidigt rejält slanka smaken - som skulle kunna ha varit syltig med den doften - men seglar högt på sina riktigt härliga syror. Uppiggande, underbart och lättillgängligt på samma sätt som finaste dolcetto, men med den kryddigare komplexiteten och strukturen hos en nebbiolo. Ett lite annorlunda och oväntat Spinettavin med sin relativt sett lättare och saftigare profil. Vi är glada att vi köpte en låda, för vinet tog helt slut under fredagen. Kanske, kanske kommer det några fler i nästa vecka.

2005 La Spinetta Langhe Nebbiolo (Castagnole delle Lanze, Piemonte)

28 kommentarer:

Björn sa...

Föga överraskande men ändå trevligt att höra. Jag är nyfiken på vad ni anser om drickfönstret.
Jag hade så att säga vägarna förbi Passagen vid 10-tiden på fredagen, endast för att konstatera att kön gick hela vägen ut på gatan. Med tanke på det ringa utbudet som aviserats på mina favoriter kände jag mig tvungen att byta strategi och försöka beställa. Inget köande alltså. Jag passerade ändå på eftermiddagen igen och gick in för att köpa ett par flaskor Protos och Bosquet des Papes. Döm om min förvåning när de då kör fram en "hittad" låda La Spinetta Langhe Nebbiolo. Jag delade den med en annan kund som var lite vaken och man kan tala om tur som en tokig:-)
För få få flaskor dock för att man ska vilja prova en nu om dessa droppar kräva lagring.

Finare Vinare sa...

Grattis Björn! Du kommer inte att bli det minsta missnöjd om du öppnar en flaska nu. Tvärtom kan vi nästan lova stor behållning eftersom doften är vidöppen och (garv)syrorna inte är knutna på nebbiolotypiskt vis. Vi tycker rent av att vinet är som gjort för att konsumeras tidigt. Vi lär dricka ytterligare ett par stycken inom kort och spara några för att se vad som händer. Cellartracker snittar 2009-2013 och Galloni 2008-2015.

Claes sa...

Blev utan Langhe Nebbiolo tyvärr. Borde finnas mer på gång om man köpt in 600 flaskor.
Köpte några andra Spinettaviner och testade Bionzon igår kväll.
Har ingen större erfarenhet av Spinetta sedan tidigare, så det var med intresserad förväntan jag närmade mig vinet. Hustrun var totalt ovetande om vad karaffen innehöll, och hennes spontana reaktion på doften var "Zinfandel! En enklare Turley?".

Visst, det var bärig frukt, syra, trä, mynta och eldighet i doften. Nya världen ligger inte långt bort.

Smaken var mer uppbyggd runt mörkare, dovare frukt, med tydliga fat och en rejäl portion choklad.
Ganska endimensionellt dock.

Ett gott vin, men jag hade nog väntat mig något mer. Känns som en nya-världenkopia som inte riktigt orkar ända fram. Ovan nämnda Turley har en Juvenile för 329:- som är mer än 14:- större än Bionzi.

b.t.w.
Vi provade både i Riedels Bordeaux- och Chianti Classicoglas. Vet inte om jag tycker att Barbera och Sangiovese är speciellt lika, men vinet gjorde sig klart bättre i CC-glasen.

Finare Vinare sa...

Kul att höra din berättelse, Claes. Vi har också gjort precis samma associationer som din fru... Endimensionellt känns också som ett relevant ord, även om vinerna är rätt maffiga. Därför hoppade vi helt över barberorna i i år och satsade på de tre barbaresci i stället (och en okynnesköpt Campé).

Björn sa...

Mera Langhe Nebbiolo är mycket riktigt (ska i alla falla vara) på gång på Regeringsgatan, men det lät osäkert på både dag och mängd. Det kanske är så att inkomna beställningar tunnar ut en hel del i tillgången i depån. Har man tid att hänga på låset tisdag och onsdag så kan det löna sig. Måndag är nog för tidigt vad jag förstod. Även Châteauneuferna skulle fyllas på i Passagen men jag har dåligt med tid så jag var idag nere i den lokala butiken och beställde ett gäng Cuvée du Vatican. Med nytillkommen info skulle man nog ha beställt även ytterligare ett par av de förstnämnda med tanke på informationen om drickfönstret. Nåja, man kan inte få allt:-)

Anonym sa...

Blev det även några Schlossberg? :-)

Finare Vinare sa...

Tack Björn för den informationen. Vi fyllde på idag med 2005 Marquise de la Tourette. Det ska visst också komma in fler i veckan. Vi testar den ikväll.

Jodå Ulf, det blev lite av alla Breuers viner, men i betydligt mer modesta kvantiteter än förra året...

Björn sa...

Breuers 2006:or känns inte så jääätte intressanta i efterdyningarna av förra årets släpp när det finns så mycket annat gott. Jag övervägde då snarare att köpa ett gäng 2005 Terra Montosa för att spara några år.
Det kommer även en del roligt både vitt och rött i mittimånadensläppet nu i maj, och i sådana volymer att köande kommer att bli en nödvändighet även då. Pust och stånk:-)

Finare Vinare sa...

Rudi Pichlers 2006 Smaragd Terassen blir vi sugna på att pröva, såpass att vi redan beställt den via PI. Lucien Albrechts Alsace PN vore också kul att smaka. Annars är det inget som får oss att rusa iväg. Vilka är dina dragplåster?

Björn sa...

Jag tittar lite åt både Nahe och Alsace, men mest nyfiken är jag nog på Pago de los Capellanes Reserva 2004. Crianzan hittade upp på plats 31 på WS Top 100 2007 (som vi ju avhandlat en del om) med 93p. Oavsett relevansen i den siffran var det ett mkt bra vin i en även i övrigt bra årgång i Ribera del Duero, och är det fel att gissa att Reservan är snäppet bättre? 393kr är en duktig peng men det kanske det kan vara värt om man jämför med t.ex. de aktuella Châteauneuferna. Den kostar runt 25€ nere i Spanien, men resan tillkommer ju;-)
Billigare med privatimport om man vill köpa en låda elller två månne?

Anonym sa...

Kan ni kära F&V förklara för mig vad som krävs mer för att ett vin som Spinettas Pin 2005 ska få högre betyg och ta slut på SB. Enligt min mening så är det ett fantastiskt vin med fin harmoni mellan barberans friska syror och nebbiolons stramhet. Så koncentrerat och gott! Jag köpte i alla fall en låda och provade första flaskan ikväll och häpnar över det vinkonsten i denna dryck. Är det för dyrt jmfrt med tex Lange Nebbiolon för att det ska dra till sig publiken eller är månne noshörningen för liten för att få folket med sig!?

Finare Vinare sa...

Vi testade vinet ikväll och det är mycket riktigt jättegott (som vanligt, får vi väl säga). Men testad bredvid den helt förföriska, rena frukten i 2005 Bosquet de Papes kommer vinet till korta i vår smak. Och det beror på att det doftar för mycket terpentin, lösningsmedel och ny ek just nu. Lite väl fatdrivet, till skillnad från Spinettas Nebbiolo Langhe. Till en grillad biff lär det dock funka fint redan i sommar...

Frankofilen sa...

Kul att höra om Bosquet! Ser fram mot att läsa era intryck när de kommmer. Dagismötet var mrödande trist, borde hängt med er istället!

Vincent, det är väl helt perfekt om ett vin du gillar så mycket inte säljer slut på en förmiddag? Jag önskar att alla mina favoriter flög under radarn. Eller jobbar du för Enjoy/enosvezia och VILL ha hypen? ;-)

Finare Vinare sa...

Mrödande trist! Se där, en språklig nybildning som gör intryck ;-) Du hade älskat kvällens provning...

Anonym sa...

Nejdå, Vincent är inte med i enosvezia eller i någon annan beroendeställning. Jag vill bara gärna ha lite bekräftelse att jag inte är helt fel ute i mina (enligt min mening) lysande inköp:-). Ser fram mot att jmfra med Langen från Spinetta i helgen.

Finare Vinare sa...

En spännande jämförelse, Vincent! Rapportera gärna om dina intryck när du har haft vinerna bredvid varandra i glasen...

Anonym sa...

Vincent, Pin har länge flugit lite under radarn jämfört med barbarescotrion och de hårt hajpade barberasystrarna Bionzo och Gallina. Delvis tror jag att det kan ha att göra med hur amerikanska importörer lagt upp sin marknadsföring - La Spinettas världsrykte är utan tvekan byggt i USA. Och att etiketten saknar noshörning tror jag faktiskt inte är helt utan betydelse ;-)

Hur som helst är Pin ett strålande vin, som har mycket att tjäna på lagring. Fattapeterna sjunker in och stor elegans kryper fram, liksom lite charmigt småskitiga animalier. Fast det är ett jäkla tryck i spetsfrukten hos nollfemman, helt olikt de tidigare årgångar jag provat. Och jag får känslan av att den är på väg ikapp och förbi barberorna. Vi får se vad som händer.

Anonym sa...

Hej,
Kan nogon forklare en nykomling ut i systemets nyhets lancering hur flg kan ske:

Sökte "tomte-baroloen" fredagen i passagen, men var slut. Kollade internet igår kväll och hittade 6 fl i Rotebro, åkte til Rotebro under lunchen och köpte (dom stod i lagret inte i hyllan). I kväll ser jag at min "granne" Systemet på Odenplan nu har 10 fl.....vad händer ???

Är tacksam om nogon kan forklare ?

Finare Vinare sa...

Visst är det spännande att handla vin i Sverige ;-)
Det kan vara en beställning som inte hämtats ut, efter att kunden redan hittat sina flaskor på Passagen...

Det ska bli spännande att dricka "tomten", men vi drar inte upp något prov nu eftersom vi bara köpt två. Lite modernare i stilen med barriques och bakkryddor...

Frankofilen sa...

Anonym, det är såklart inte ditt fel, men tänk så glad den som beställde sex flaskor till Rotebro skall bli när han eller hon får höra att någon annan hämtat ut hans beställning från lagret. Ofta som beställda viner dyker upp som lagersaldo.

Själv var jag förbi Regeringsgatan för andra dagen i rad efter jobbet. Samma Azerbadjan-känsla som senaste dagarna med gapande hål i halva nyhetsbordet. Tydligen hade det kommit in 72 st Langhe Nebbiolo under dagen, men de var slut. Och ja, jag är bara bitter över att jag har ett ansvarfullt jobb som inte tillåter att jag bara skiter i allt och drar på systemet på dagtid. Tänk när man var pappaledig. Mutter, mutter...

Finare Vinare sa...

Frankofilen, du har mail...

Anonym sa...

Frankophilen, jag stödköpte några fler Lange igår kl 1230 och då fanns det lådvis kvar inne på lagret men inga ute på bordet. Hoppas du frågade om det fanns några kvar!? Han den sköna snubben på Regeringsgatan som är lite som Zlatan sågade alla La Spinettas viner. Minns inte exakt vad som var anledningen men det var något med fatlagringen som gjorde att vinet smakade defekt!? kan någon förklara vad karln menar? Köpte oxå på mig några ensamma flaskor Serpico och Il Carbonaione. Någon som testat?

Dansk i 08 sa...

"Anonym" (som i realiteten är en dansk nyligen inflyttat til 08) tackar för svaren. Har lite dårligt samvete om jag verkligen har tagit utt en annans ration....

Apropos pappaledighet...promenerer en del med barnvagnen och kan som oftest nå 3-4 systemet på 1 dag, super trevligt.

Nogon som kan forklare värfor sortimentet i butikken på Odenplan och Kungsholmstorg är så uinteressant, beror det på personalet där eller ? Rotebro var en väldigt positiv overraskning

Finare Vinare sa...

Personalen ska inte skyllas för butikernas sortiment. Egentligen är väl det här Frankofilens, Druckets och Nettare e Gioias hemmaplan, men ska man styra barnvagnen någonstans i de krokarna är det väl till Fleminggatan eller Norra Stationsgatan. Dessutom slår vi ett slag för Mörby Centrum som ofta har bra viner kvar länge (ta tunnelbanan med barnvagnen.) Det mest givna är förstås att ställa promenaden till Regeringsgatan...

Frankofilen sa...

Vincent, jo jag frågade. Tvärslut. När jag inte skriver svar i affekt kan även jag inse att det bara handlar om druvjuice och inte är hela världen, men det hade varit roligt att få några flaskor.

Dansken, inte skall du ha dåligt samvete. Du såg saldo, gick dit och frågade, och fick handla. Och vem vet, kanske hade den som beställde vinet redan tackat nej.
För monopolsafari på Kungsholmen är det bara Fleminggatan som gäller. De kan ibland ha en del kul grejer. Men gå Norr Mälarstrand, fortsätt förbi Stadshuset vid vattnet förbi Riksdagshuset mot Kungsan. Vik av upp mot Regeringsgatan så är det störst chans till vinst. Och du får en underbart fin promenad på vägen...

Claes sa...

Jag var en av dem som fick mina händer på en av de sista lådorna Langhe Nebbiolo på Regeringsgatan , fullt synliga, i onsdags, kl 16.10.

Testade igår till grillad baconinlindad fläskfile med blomkål- och broccolisuffléer.

Er beskrivning av vinet är klockren och jag gillade det verkligen. Fast det får mig att undra lite över varför ni provar så lite nya-världenvin av det mer fruktiga slaget, när ni är så positiva till detta vin?

Finare Vinare sa...

För att de inte är gjorda på nebbiolo ;-)

Claes sa...

Tänkte inte på det......... :)