måndag, juli 07, 2008

1992 von Othegraven Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese


Det är helt fantastiskt att syrorna i detta sexton år gamla vin påminner om den friskaste limefrukt. Kombinerat de med härligt uttalade petroleumtoner och inslag av marsipan och bakade äpplen är vinet optimalt som en apéritif ute i trädgården. Låg alkohol men hög smakintensitet. En absolut favorit bland vårens många rieslingsläpp. Jämn kvalitet i hittills öppnade flaskor.

1992 Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese (von Othegraven, Kanzem, Saar)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå, hur många 83:or av den här köpte ni i dag?
Själv köpte jag tre när jag snubbalde över dem på Regeringsgatan.
Köpte även lite Langhe Nebbiolo, Farfars ära, St Cosme och lite godis från Domaine de Baumard.
Sedan var ryggsäcken överfull och plånboken tom.
25 år gammalt vin, 155 spänn - hur överlever en del av de här tyska vinodlarna egentligen?

Finare Vinare sa...

Hallå Henrik - kul att höra att dagens skörd varit lyckosam. Det blev ett par stycken 1983 Kanzemer Altenberg även om rykten säger att den är i utförsbacken.
Ska bli väldigt intressant att prova. Bara syrorna är vid liv så är vi med i matchen.

Tänk att svenska folket blir som tokiga så fort kritikerna ropar FYND!! 1988 Trittenheimer Apotheke hade precis hunnit ta slut när vi kom till hyllan 10.25. I hela riket, visade det sig snart, 1200 fl.

Annars låter det som att vi handlar från samma inköpslista...

Anonym sa...

Det är väl inte helt överraskande att våra inköpslistor har vissa beröringspunkter ...
Jag kan tänka mig att Othegraven är i utförsbacken, men det struntade jag i. 155 pix för en 25 år gammal riesling som ni gillat en senare årgång av tänker jag chansa på - varje gång.
Jag stod i kön och var rädd för att St Cosme och Bosquets Farfars ära skulle vara slut. Då beslöt jag mig för att i så fall trösta mig med lite Barolo, t ex Elio Grassos. Nu var det inte slut, men jag fick bara en Hominis Fides. Hmmm, 10.25 - på Regeringsgatan, va? Jag gissar att vi var där samtidigt. Jag ställde mig i kön utanför 9,45.
Dörrvakten in till källaren förvånades för övrigt över att Briccho dell Ucchelone hamnat i passningsskugga. Hmm, tänkte jag, 475 pix för en Barbera för en okej, men inte märkvärdig årgång - inte så konstigt va?
Oavsett att Nettare-Anders kanske högg en till slut.
Vad gäller Trittenheimer - 79 spänn är inte mycket. Undrar när åtgången minskat? 119 pix? 129? Kanske rentav 109?
Jag fick inte heller nån ...