torsdag, mars 26, 2009

2004 Domaine La Barroche Pure


Vad är det för skillnad mellan goda viner och stora viner? Det kan man diskutera hela kvällen - men vi skulle vilja påstå att den senare kategorin oftare delar ut madeleinekakor och har förmågan att veva igång den inre filmprojektorn. Kvällens film utspelar sig en sommardag i köket i slutet av 1960-talet och i huvudrollen hittar vi allas vår farmor. Tallriken doftar av nykokt jordgubbskompott med gräddmjölk.

En torsdagskväll fyrtio år senare, med näsorna i 2004 Pure, är det exakt samma intryck som triggar minnet. Och precis som i en film är jordgubbarna larger than life, verkligare än verkligheten, smått surrealistiska men ändå helt trovärdiga. Och det märkliga är att upplevelsen fortsätter i munnen - vinet är precis lika lent som den gräddiga kompotten!

Så komplext som vinet är, har det förstås ännu mer att bjuda på. Nu serveras en andra dessert av fikon som kokat med vanilj, kanel och lakritsrot. Den viskösa, silkiga munkänslan, de mjuka syrorna och tanninerna gör vinet extremt lättsamt att dricka - lite som en efterrätt i sig, allra bäst på egen hand. Instant pleasure - en våg av pur tillfredsställelse sköljer genom det centrala nervsystemet...

Innan förnuftet helt kollrats bort funderar vi över eventuella invändningar. Först: den som framförallt söker största kraft och tanninstruktur i sin châteauneuf-du-pape hittar den inte här. Därnäst: den som söker ett vin med potential för riktigt lång lagring bör också leta någon annanstans än i Pure 2004. Slutligen: ett diskret inslag av lösningsmedel och parfym i doft och smak kan vara kontroversiellt, även om det inte stör oss.

Förbisett av den svenska vinpressen blev detta förra årets succé i bloggosfären. På vårkanten smögs vinet ut i BS. I juni släpptes 120 flaskor, och strax därefter var det dags för oss att hälsa på, handla och njuta på plats i Vaucluse. En kinesisk importör avbokade nyligen sin order och plötsligt fanns det ytterligare 72 flaskor till svenska hedonister. Närmare 200 beställningar ramlade omedelbart in hos Bristly via systembolaget. Den matematiken går ju inte ihop, men vi hoppas att just du fick din fix.

2004 Châteauneuf-du-Pape Cuvée Pure (Domaine La Barroche)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur många poäng får det?
Och är det prisvärt?
;-)

Anonym sa...

(A): Men hallå, nu gjorde ni ju sådär så att jag måste torka av bordsskivan igen....

Jag får tacka min dunderförkylda näsa, annars hade nog en flaska rykt ikväll.....

Anonym sa...

Hmm, jag skämtade. Men svaret är tydligen 93.

Finare Vinare sa...

Av oss ja! Frågar du Parker och Molesworth är de överens om 92. Den extra poängen tycker att vi den vidunderligt läckra doften är värd, ja två poäng till är faktiskt heller ingen omöjlighet. Men det är ju helt subjektivt vad man går igång på. När vi leker med poäng går det inte att koppla bort våra egna preferenser...

Anonym sa...

Hmm, inte alls inne i en sluten fas, alltså, inte alls ...
Sitter just med Barroche Signature 06 i glaset och väntar på potatisgratäng och lammstek, så det är ju inte direkt synd om mig.
Men, om Pure 04 inte är ett långlagringsprojekt och inte är inne i en sluten fas ...
Hmm, då ligger alltså Pure 04 mycket risigt till - härligt att man kan få sig en fix.

Anonym sa...

Själv lammrostbiff i ugnen här, tjejen kom hem med en Fontanafredda Lange nebb., som jag öppnade med god min. Det tråkigaste jag druckit på länge, kan bara instämma med era omdömen om 06:an.

Anonym sa...

Övertygade tjejen och öppnade en fiancee från Barroche istället ;-). Får bli matlagningsvin, om det ens duger till det.

Per sa...

Jag var på systemet en halvtimme efter mailet från Bristly så jag fick en 6 flaskor :)

Finare Vinare sa...

Monday, day after tomorrow, we'll taste around twenty portuguese wines. Please pop by next week! Sadly the notes will be in swedish, anyway you'll be able to see what wines we tried....

Jos sa...

Var inte lika förtjust i den för knappt ett år sedan men korkade upp en flaska nu i vintras. Efter den upplevelsen har jag inte kunnat hålla mig och har sen dess öppnat 3 till varav en tyvärr var korkad. 3 av de 4 var dock helt otroliga även om jag inte känner igen reflektionerna ang. jordgubbarna lika starkt som du.

Vid senaste flaskan satt jag dock och flinade för mig själv... Deus Ex Machina 2006(04an klart sämre) får den spö av tack vare den otroliga hallonsylten, komplexiteten och balansen men annars så är det inte mycket som har varit godare på länge...