måndag, augusti 03, 2009

Bordeaux 2006: Poujeaux vs. Cantemerle


Virtual tasting av nysläppta bordeauxer från mellanåret 2006. I samråd med Frankofilen plockar vi två välbekanta midpriceslott som båda är på uppåtgående. Det blir ett par trevliga kvällar, dock utan stora utropstecken.

Första glaset är medelmörkt blårött, lite ljusare och lite blåare än tvåan. Doften är outvecklad, mindre än medtävlarens, en klassisk médocdoft - lagerblad, gräs, vitpeppar precis på gränsen till merde, röda och svarta vinbär, med försiktiga toner av tobak och kryddor. Mer frukt tycks absolut finnas i reserv, som vill komma loss med luft eller lagring. I munnen får vi en stram, slank, klassisk matvinsstil. Rejäla syror, något bittra tanniner och salmiak ger gott bett, motstånd och längd. Frukten har bra fokus i mittsmaken men känns aningen tunn i avslutningen.

Facit: 2006 Château Poujeaux, Moulis-en-Médoc

Balansen bör tilltala traditionalister, mer laissez-faire och mindre fat. Ett senigare, mer renodlat lagringsvin som måste vinna på sikt. Efter ett dygn har mycket riktigt vinbären - både de svarta och de röda - kommit loss ordentligt. Stadig och fokuserad frukt plus rejäl stringens och en mer solid eftersmak, och dessutom ett utmärkt matsällskap. Det lovar gott inför framtiden.. (88>89)



Andra glaset är lite mörkare och har en varmare, svartröd nyans i mitten. Doften är större, mörkare, lite ballare och modernare, med mer av omedelbart sug och charm - lagerblad igen, men istället tydlig kaffekaramell, välstädad stallton, blåbär, cassis, viol, hudkräm, lite mintchoko, grus, gräs och blyerts. Smaken är större och bredare med viss rondör av lakrits, mörk choklad och blomjord. Munkänslan är behaglig med förhållandevis snällare syror och mer avrundade tanniner. Men frukten är fortfarande ung och rå, om än inte fullt lika stram som medtävlarens, och smaken bär ut bra i slutet.

Facit: 2006 Château Cantemerle, Haut-Médoc Cru Classé

Mer fluffiga fat, mer av aktivt vinmakande. Under första kvällen var den mest omedelbar, publik och tilltalande av de två, både på egen hand och till ost. Vann dock inte alls lika mycket på dygnsluftningen och blev till slut omkörd med en noslängd på innerspåret. 2005 var lustigt nog både finessigare och lite elegantare i stilen. (90>89)

Slutsatser: detta är gott på klassiskt bordeauxvis, men vinerna levererar för knappt 200 spänn idag. Topparna från Gute Weines "Probierpaket 2005" var faktiskt bättre, även om det handlade om mindre välbekanta viner. Junisläppets 2006 Prieuré-Lichine och 2006 Domaine de Chevalier var - precis som väntat - flera pinnar ädlare och mer vinnande i nuläget. Den som lägger undan kommer dock med största säkerhet få valuta för insatta slantar till slut. Vilken stil man väljer att satsa på är en ren smakfråga. Varför inte båda?

2006 Château Poujeaux, Moulis-en-Médoc (Philippe Cuvelier, Moulis, Gironde)

2006 Château Cantemerle, Haut-Médoc Cru Classé (SCEA Cantemerle, Macau, Gironde)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jättetrevliga provningsanteckningar. Välskrivna och intelligenta.

Frankofilen sa...

Vi ligger ju onekligen rätt nära varandra om man fokuserar på poängen ;-)

Sen handlar det väl mycket om hur mycket man gillar den här stilen. Visst kan man säga att vinerna levererar för ungefär 200 spänn - åtminstone om man handlar utomlands och inte räknar med frakt och svensk skatt. Och även om Domaine de Chevalier kanske är en taskig jämförelse så finns det gott om Bordeaux som är bättre eller lika bra utomlands. Jag vill inte byta några flaskor 2005 Potensac eller 2005/2006 La Tour Carnet mot de här vinerna. Men vilka alternativ hittar ni för 200 kr på monopolet? Bordeauxvänner bör passa på tycker jag.

Frankofilen sa...

"bättre eller lika bra för samma pris" skulle det vara.

Finare Vinare sa...

Médocvänner med lämpligt lagringsutrymme bör absolut passa på. De svenska alternativen är typ noll och inga i den här prisklassen. Men om man bortser från ursprung och etikett så borde vinerna kosta max 175 kr...

Vi sippar just på en 2008 Mas Foulaquier Tonillières Pic-Saint-Loup - som levererar klockrena rödavinbärsaromer och ljuvlig burgundisk lätthet och fräschör för ynka 165 pix. Bättre drickbarhet, mindre bråk och mer elegans till mindre pengar - men det är förstås omöjligt att jämföra äpplen och päron. Vill man ha bordeaux så vill man...

JanneS sa...

Tack för Médocrapporten. Jag var inne på Passagen igår och klämde på raden av 06 Bordeauxer längs glasväggen men det var ingen som ville följa med hem?!
Får ni det till att det är just någon av dessa två som känns värda att satsa på? Om man vill hålla sig på den här sidan av 350 pix.

Blev istället Vacqueyras Montirius Le Clos 2006 (nr 99209) och Josmeyer Les Pierrets Riesling 2004 (nr 99766).
Vi gick på Vacqueyrasen direkt. Till dem mest sagolika hängmörade entrecôte från Dennis, som till stor lycka öppnat igen efter sommaren, http://denniskott.se

Härlig frukt men kanske lite spretig med lite väl mycket salmiak och alkohol. Ett par flaskor till får vila ett tag...
/Janne

Frankofilen sa...

... och vi drack en 2006 Pierre Usseglio igår. Ungefär samma prisklass när den inhandlades från Tyskland, massor av frukt och säkert värd 90 eller 91 poäng, men just nu väldigt mycket tråkigare att dricka enligt min högst subjektiva smak. Jag tycker att många sydfranska viner är lite klumpiga och enkelspåriga med sin frukt just. En 2005 Barral Faugères direkt efter hemkomsten från Bordeaux var nästan en chock. Det där går i vågor, men det är ju äpplena och päronen som är den springande punkten. Jag har väldigt svårt att hitta substitut för Bordeaux när man är på det humöret. Men alternativet är ju livsfarligt: då sitter man bara och dricker de mest prisvärda vinerna oavsett ursprung. Och jag tror inte ni kommer att byta ut all Bourgogne mot rödfruktig bionyamisk Pic-St-Loup.

Priserna på de här Bordeuaxerna ligger klart inom anständighetens gräns tycker jag. Och för egen del levererar stilen mycket extranjutning. Ni i satte ju själva 90 poäng på Cantemerle - det väl får anses vara godkänt för dryga 250 spänn varifrån vinet än kommer?

Vinosapien sa...

Bra diskussion!!

När jag kom hem efter min tripp genom vin-Europa skrek min gom efter Nebbiolo i några veckor...när värmen kom skrek den efter pigg Riesling...och när höstmörkret snart gör sig gällande kommer den garanterat att skrika efter GSM-viner från södra Frankrike...och då funkar både frukt-charmiga 07:or och mer mogna 99/00/01:or.

Det är ju detta som gör vinresan så fantastiskt intressant. Ena dagen Bdx, några dagar senare ett stopp i Wachau...ja ni förstår.

Personligen vill jag inte ha substitut/efterliknelser/kopior till en Bdx/Cdp/Bourgogne eller vad det nu kan vara...det är mångfalden som gör intresset för mig.

Är jag inte sugen på något stramt europeiskt, ja då letar jag fram en flaska muskulös aussie/napa...det händer faktiskt;-)...för att sedan åter beträda den 'rätta' vägen;-)

Sen går det ju inte att ducka för prisfrågan...men det är ju tillståndet i min plånbok som avgör vad som känns rätt eller galet. Vill jag dricka Bdx...och det vill jag...vad göra? Avstå eller betala vad monopolet vill ha...det är de enda svenska alternativen.

För mig är detta den springande punkten (i prisdiskussionen) - avsaknaden av svenska alternativ till monopolet.

Finare Vinare sa...

Franko, visst finns det inget substitut för bdx, och det är ju deras smala lycka. Vårt problem med bdx är att vi helst vill ha dem när de börjar mogna lite och hitta harmonin och tredjehandsaromerna - för att gå igång på alla cylindrar. Just nu tyckte vi att de här båda mest är strama bdx-prototyper, bra komp till mat liksom. Du som är "tanninresistent" är nog som klippt och skuren för att dricka sån här bdx - en masochistisk läggning är en fördel när det vankas spanking i gommen...

Va, satte vi inte 89 på Cantemerle till slut? T gillade vad som hände med Poujeaux och S var omedelbart positiv till Cantemerle. Jodå Janne, visst är de köpvärda. För du har väl lagringsutrymme?

Instämmer helt med Vinosapien, det är omöjligt att låsa sig till en region eller typ av vin, lusten skiftar ständigt och det är underbart att den gör det. Nyfikenheten är dessutom omättlig...

Att dricka på egen hand just nu, utan mat eller ost, skulle vi alla gånger föredra den där lätta, rödfruktiga, eleganta Pic-Saint-Loupen - oavsett att den var billigare. Eller, som sagt, en god bourgogne!

Vi behöver nog en lite mer maxad bordeauxupplevelse inom kort för att se ljuset igen...

Martin P sa...

Jag köpte ett gäng av varje av ovan nämnda plus ett par av Clerc-Milon och D'Armailhac vilket kanske var dumt med tanke på prisvärdhet, men men bordeaux är bordeaux... Drack förresten 2000 Château Bel-Air Ouÿ
Saint-Emilion och den var riktigt god nu, mogen och fin. Däremot provade jag igår 2004 La Rose Pauillac vilken fyllde funktionen som matvin men kommer att ge mer om en tre år.

Frankofilen sa...

Martin P - flaskor som redan är betalda skall man helst inte fundera över priset på. Bara njuta. Även om jag själv skippade både Clerc Milon och d'Armailhac pga av min gamla låsning att jag vill handla dem för €20...

FV - jag tittade mest på betyget första kvällen. Det är väl inget krav att man skall prova över längre tid än en kväll? Då kan vi säkert hamna nedåt 60-strecket snart... ;-) Hmm, vi får ta en ny långbänksdiskussion kring det här med poäng när vi ses. Låter som ni just önskade Bordeaux?

Visst är vinerna unga, men inte känns det som de behöver ligga så värst länge? I min mun och näsa levererar de bra mycket mer redan nu än prototyper. Men visst gillar jag tanniner. Lite att jobba med är bara bra. Greppet, strukturen, munkänslan... jag gillar ung Bordeaux helt enkelt, men det har kanske framgått?

VS - bra talat. Leve mångfalden. Och när det gäller bordeaux och vansinniga priser så går det bra att hålla min jacka när jag börjar slå. Men det finns nyanser i eländet, och prisläget på just de här två vinerna tycker jag kanske inte förtjänar stora släggan.

Finare Vinare sa...

Martin P, vi gjorde som du, pga av vår gamla låsning att vi vill ha dem...

Franko - eftersom det handlar om typiska lagringsviner så är det ju extra intressant vad som händer med en dag i luften. Och då var det helt enkelt läge att justera poängen. Ännu ett skäl att inte stirra sig blind på poäng som satts efter fem minuters provning. Fast efter en vecka hade vi troligen nått 60-strecket med dessa liksom de flesta andra viner ;-)

Jo, vi har faktiskt precis grävt fram lite bordeaux ur gömmorna för att påminna oss om varför man köper sånt här...

Frankofilen sa...

Bordeaux från gömmorna låter bra, och jag tar väl fram lite Napa i vanlig ordning ;-)

Fredrik N sa...

Återigen är vi synkade. Mina Ch Cantermerle är nu bakom lås och bom i landsortskällaren och mycket kärlek går till damen med de flinka fingrarna som i lördags fixade hela inköpslistan före Er....

Dock har jag en undran... köpte Ni Ch Durfort-Vivens...?

Finare Vinare sa...

Före oss, är det möjligt? Vi ringde innan 10 och fick allt antecknat innan 10.02 ;-)

Nej, Durfort-Vivens brukar alltid bli kvar (eftersom Parker har gett dem onda ögat) så den kan vi nog testa senare...

Franko - god Napa lär vara väldigt dyrt enligt vad vi hört. Men är de redan betalda så tänker vi ju inte mer på det ;-)